TIBRO J.V.
Sp. z o.o.

Przedsiębiorstwo TIBRO J.V. Sp. z o.o. rozpoczynając w 1993 r. i kontynuując prowadzenie działalności gospodarczej od samego początku kładło nacisk na przestrzeganie obowiązującego prawa, a także obowiązujących i stosowanych przez partnerów biznesowych standardów międzynarodowych, spełniając tym samym oczekiwania społeczności lokalnej oraz rynku.

Wartości te spisane wcześniej w kilku dokumentach, zaprezentowane są po raz kolejny w nowej odsłonie KODEKSU ETYCZNEGO Przedsiębiorstwa, którego zawartość opisuje wszystkie obszary aktywności gospodarczej oraz kładzie nacisk na tworzenie przyjaznych pracownikom warunków pracy.

Prawa Człowieka

Najważniejszą częścią każdego przedsiębiorstwa jako organizacji są jego pracownicy, a więc ludzie, którzy kształtują kulturę organizacyjną, mają kluczowy wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, a także stanowią filar w realizacji wyznaczanych celów.  W trosce o zapewnienie wszystkim pracownikom i współpracownikom poszanowania ich praw, Przedsiębiorstwo TIBRO J.V. Sp. z o.o. deklaruje przestrzeganie praw człowieka zgodnie z Uniwersalną Deklaracją Praw Człowieka ONZ.  Przestrzeganie tych praw następuje poprzez podejmowanie działań zgodnych z przepisami Prawa Polskiego, a opisanych w następujących zasadach:

Uczciwe procedury zatrudnienia
– niedopuszczalne są jakiekolwiek działania ograniczające swobodę zatrudnienia czy stosowanie pracy niewolniczej lub pracy więźniów. Przedsiębiorstwo nie podejmuje żadnych działań handlowych z przedsiębiorstwami stosującymi takie praktyki.

Wolność do zrzeszania się
– przedsiębiorstwo uznaje prawa pracowników do zrzeszania się i nie ogranicza tych praw. Poprzez otwartość na dialog, przedsiębiorstwo zachęca pracowników do rozmowy na każdy temat dotyczący warunków pracy i wynagradzania. 

Niekorzystanie z pracy dzieci – przedsiębiorstwo nie korzysta z pracy dzieci, a jakakolwiek praca pracowników młodocianych jest możliwa tylko z poszanowaniem wymagań Prawa Polskiego. Decydując się na zatrudnienie pracownika młodocianego należy zapewnić mu możliwość kształcenia.

Wynagradzanie – wynagradzanie za pracę jest wypłacane zgodnie z warunkami dotyczącymi terminu, wysokości i sposoby wypłacenia, ustalonymi w pisemnej umowie i nie może być niższe niż stanowi prawo o wynagrodzeniu minimalnym. Niedopuszczalne jest stosowanie kar finansowych w odniesieniu do wynagrodzenia, a wszelkie kary dyscyplinujące muszą być zgodne z wymaganiami prawa.

Czas pracy – pracownicy przedsiębiorstwa pracują zgodnie z ustalonym systemem czasu pracy opisanym w regulaminie wewnętrznym. Limit czasu pracy standardowej oraz czasu pracy nadliczbowej są przestrzegane. Praca w godzinach nadliczbowych jest dobrowolna. Pracownicy nie mogą pracować więcej niż 12 godzin dziennie oraz maksymalnie 6 dni w tygodniu. Czas pracy jest zawsze rejestrowany przez pracowników, a praca w godzinach nadliczbowych jest oddzielnie odnotowana. Praca w godzinach nadliczbowych jest dodatkowo wynagradzana poprzez wypłatę bonusu zgodnie z wymaganiami prawa. Jeśli prawo nie stanowi o wysokości dodatku, to wysokość dodatku ustala się w oparciu o wymagania standardów etycznych klienta.

Dyskryminacja oraz nieludzkie traktowanie – niedozwolone są praktyki dyskryminujące oraz działania naruszające godność drugiego człowieka i jakiekolwiek formy molestowania lub mobbingu psychicznego, fizycznego oraz na tle seksualnym. Wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie oraz z szacunkiem.

Legalność zatrudniania – każda forma zatrudnienia czy współpracy musi być udokumentowana, a umowa musi być napisana językiem zrozumiałym dla obu stron umowy. Przedsiębiorstwo zatrudnia tylko pracowników posiadających prawo do pracy w kraju, w którym są zatrudnieni.

Bezpieczne środowisko pracy

Przedsiębiorstwo zapewnia bezpieczne warunki pracy dla wszystkich pracujących na jego terenie zarówno w odniesieniu do infrastruktury technicznej (budynki, maszyny) jak i do stanowisk pracy. Pracownicy przed przystąpieniem do pracy otrzymują wymagane wyposażenie, w tym środki ochrony osobistej, a także szkolenia w zakresie wykonywanych obowiązków oraz zasad bezpiecznej pracy.  Maszyny wymagające specjalnych uprawnień obsługiwane są przez kompetentny personel. Wszystkie maszyny i urządzenia są dostosowane do zasadniczych wymagań bezpieczeństwa i posiadają niezbędne zabezpieczenia oraz osłony. Budynki w których pracują pracownicy są w dobrym stanie technicznym co potwierdzają okresowe kontrole oraz inspekcje stanu technicznego budynków oraz instalacji.

Ochrona środowiska naturalnego

Firma Tibro-JV sp. z o. o. czuje się odpowiedzialna za stan środowiska naturalnego i świadomie zarządza swoim wpływem na nie zgodnie z wymaganiami Prawa Polskiego. Wysiłki koncentruje na obszarach, w których może mieć znaczący wpływ na najważniejsze kwestie środowiskowe, w tym zmianę klimatu, ochronę zasobów naturalnych i gospodarkę odpadami. Przedsiębiorstwo stale nadzoruje zużycie energii elektrycznej w celu jej zmniejszenia, mając również na uwadze redukcję ilości wytwarzanych odpadów oraz ich utylizację, monitorowanie zużycia wody wraz z odprowadzaniem ścieków, jak również emisje do powietrza (w tym emisje gazów cieplarnianych). Przedsiębiorstwo spełnia wymagania klientów, które dotyczą kwestii środowiskowych stale poszerzając wiedzę w tym zakresie.

Praktyki biznesowe

Kluczową wartością w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa na rynku jest transparentne kształtowanie relacji gospodarczych. Działania przedsiębiorstwa na tym polu są wspierane poprzez:

Działalność zgodnie z prawem – ciągłe monitorowanie zmieniającego się prawa krajowego oraz międzynarodowego i dostosowywanie się do nowych wymagań zawartych w przepisach.

Przeciwdziałanie korupcji oraz łapówkarstwu – przedsiębiorstwo nie toleruje jakichkolwiek form korupcji lub łapówkarstwa. Działania takie mogą mieć wpływ na podejmowane decyzje i wzajemne relacje biznesowe, które powinny opierać się wyłącznie o obiektywne przesłanki dotyczące oferowanego wyrobu lub usługi.

Prawo do nieruchomości – działalność gospodarcza może być prowadzona tylko w legalnie zajmowanych budynkach i na terenie, do którego organizacja posiada udokumentowane prawo.

Transparentna i poufna współpraca – współpraca z klientami opiera się na rzetelnym informowaniu odbiorców o sposobie realizacji zamówienia. Zaangażowani do współpracy podwykonawcy muszą być najpierw zaakceptowani przez klienta, a otrzymane od klienta informacje traktowane są jako poufne i nadzorowane.

Przestrzeganie i komunikacja

Przedsiębiorstwo TIBRO J.V. Sp. z o.o. publikując niniejszy Kodeks Etyczny zobowiązuje wszystkich pracowników oraz kooperantów do przestrzegania jego zasad. Naruszenia zasad Kodeksu Etycznego należy zgłaszać stosowanie do sytuacji do:

  1. Bezpośredniego przełożonego,
  2. Kierownika Wydziału,
  3. Prezesa Zarządu,
  4. Z użyciem adresu e-mail: etyka@tibrojv.com.pl

Informacje przekazane droga elektroniczną są odbierane przez Prezesa zarządu, Pana Witolda Ziółkowskiego, a dane osoby zgłaszającej pozostają jedynie do wiadomości odbiorcy zapewniając bezpieczeństwo zgłaszającemu przed jakimikolwiek działaniami odwetowymi.

Prezes Zarządu,
Witold Ziółkowski
Janowiec Wlkp., dn. 10.04.2019 r.